Dopravní význam stavby
Umístění a popis stavby
Začátek stavby je podle zadávacích podmínek definovaný v místě okružní křižovatky u Globusu, tedy na existující křižovatce silnice I/20 s komunikací napojující přilehlé obchodní areály. Konec stavby je v křižovatce Nemanická ulice, Pražská třída a Okružní ulice ležící v katastrálním území České Budějovice 3.
V rámci stavby jsou navrženy tyto křižovatky: přestavba okružní křižovatky u Globusu na silnici I/20.Světelně řízená křižovatka u areálu firmy Bosch v ulici Roberta Bosche. Světelně řízená křižovatka Nemanická ulice, Okružní ulice (I/20) a Pražská tř.(I/3). Světelně řízená křižovatka na křížení Rozpletu Nemanické s Pražskou třídou u hřbitova Sv. Otýlie. Rozplet Nemanická řeší novou místní obslužnou komunikaci, která napojuje areál JIP a zejména řeší dopravní napojení areálů kolem Severní spojky východním směrem bez nutnosti otáčení na velké OK na ulici Okružní. Toto otáčení bude provedeno přes tuto komunikaci a Pražskou třídu.
Přeložka silnice I/20 začíná na světelné křižovatce u Globusu, odkud je vedena přes pole a louky směrem k levému břehu Vltavy, kde je navržen inundační most délky cca 80 m. Komunikace je zde vedena ve dvou až osmi metrovém násypu, který se plynule zvedá tak, aby osa komunikace přešla řeku Vltavu. Most přes Vltavu je dlouhý 335 m. Dále je komunikace vedena po násypu délky 300 m. Za ním následuje most přes Dobrovodskou stoku a kanalizační sběrač délky 99 m. Dále je trasa vedena po násypu délky 60 m.
Zde trasa přechází Suchomelskou ulici mostním objektem délky 44 metrů. Komunikace od tohoto mostu plynule klesá až k ulici Roberta Bosche, kde je navržena nová světelně řízená křižovatka. U křižovatky je navržen podchod pro pěší pro přístup zaměstnanců firmy Bosch k parkovišti. Za křižovatkou se mění kategorie z MS2k -/9,0/70 na MS2 9,0/50. Za touto křižovatkou je terénní zlom, kdy terén prudce stoupá o přibližně čtyři metry. V tomto prostoru začíná úsek se zárubními zdmi délky 121 m, ve kterých je komunikace vedena až k podjezdu ulice A. Trägera. Za tímto podjezdem je další úsek se zárubními zdmi délky 60 m.
Následují podjezdy pod IV. TŽK a komunikací, která je vedena souběžně se železnicí. Na úroveň okolního terénu Nemanické ulice se komunikace po podjetí kolejí dostane úsekem se zárubními zdmi délky 153 m. Následuje křižovatka s rozpletem Nemanická, kde jsou připojeny, resp. odpojeny, obslužné komunikace v Nemanické ulici. Stavba končí na světelné křižovatce s Pražskou třídou a Okružní ulicí.
Příprava stavby
Dne 23. 8. 2023 vydal KÚ JČK stavební povolení, které je pravomocné. Dne 21. 12. 2023 bylo zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby. Jako základní termín pro podání nabídek bylo stanoveno datum 26. 2. 2024. Termín nakonec vypršel9. 8. 2024. Podány byly čtyři nabídky. V 10/2024 vybralo ŘSD nejvýhodnější nabídku a 25. 10. 2024 byla uzavřena smlouva. V 01/2024 začalo v místě stavby kácení dřevin. Slavnostní zahájení se uskutečnilo 28. 11. 2024. Koncem 01/2024 začnou práce na postupné demolici stavebních objektů, které ustoupí výstavbě nové komunikace.